Met de Mazda MX-30 naar Berlijn

Met de Mazda MX-30 naar Berlijn

De MX-30 niet geschikt voor lange afstanden?

Jesper zocht het uit en ging met de MX-30 naar Berlijn

In de showroom fronsen mensen de wenkbrauwen nog wel eens bij het horen van de actieradius van onze MX-30. “Maar 200 kilometer, dat is veel te weinig” is wat we regelmatig horen. En daar moet dan bij opgemerkt worden dat de actieradius in de winter nog een stukje lager ligt. Mazda kiest echter bewust voor een kleine accu om de totale CO2 voetafdruk laag te houden. Daarnaast rijdt de gemiddelde automobilist nog geen 50 km per dag. Maar hoe moet dat dan op langere (vakantie) ritten?

Vooraf heb ik goed gekeken waar in Duitsland snelladers te vinden zijn in de buurt van de Autobahn. Steeds meer grotere tankstations hebben meerdere snelladers staan, af en toe moet je een klein stukje de snelweg af naar een snellader. Bij een snellader laadt de MX-30 in ongeveer een half uur weer op van 0 naar 80%. De laatste 20% duurt langer: zo’n 15 tot 20 minuten. Om de totale laadtijd te beperken kun je dus het beste de accu zo leeg mogelijk rijden, tot 80% opladen en doorrijden naar het volgende laadmoment.

De afstand van Doetinchem naar Berlijn is (inclusief het oppikken van een medepassagier in Winterswijk) 595 km. Door niet harder dan 100 tot 105 km/u te rijden haal je bij een buitentemperatuur van 20 graden vrijwel altijd 200 kilometer op een accu. Ik heb 3 laadmomenten gekozen, het eerste laadmoment was na 183 km. Met nog 8 km aan actieradius over stond er een rij snelladers werkloos op ons te wachten. Lader inpluggen, kaart voor de lezer houden, bakje koffie halen en een half uur later waren we weer onderweg. De afstanden naar de volgende stops waren korter: 146, 108 en daarna nog 156 km naar de eindbestemming. Bij elke stop waren er voldoende snelladers beschikbaar, we hebben nergens hoeven wachten tot er iemand klaar was met laden. Na precies 9 uur arriveerden we uiterst ontspannen bij ons hotel. Met een brandstofauto zou je daar zo’n 6 tot 7 uur over doen, uiteraard afhankelijk van je pauzetijd en verkeer. Het rijdt dus ontzettend relaxed en comfortabel, mede door de relatief lage snelheid. Wel is het in Duitsland erg oppassen als je met 100 km/u richting linker rijstrook gaat om een vrachtauto in te halen, zoals u weet wordt er op de linkerbaan in Duitsland doorgaans harder gereden dan 100 km/u 😊.

Ook in Berlijn waren voldoende laadpalen te vinden om de MX-30 weer op te laden. Bijkomend voordeel voor elektrische auto’s is dat parkeren in Berlijn de eerste 4 uur (tijdens het laden) gratis is. Met de ‘Pump’ app en het navigatiesysteem in de MX-30 zijn de laadpunten snel te vinden. Tevens kun je onderscheid maken tussen snelladers en normale laadpalen, erg handig! En je ziet of een laadpaal beschikbaar is of dat er reeds een ander voertuig aan het opladen is. Om te laden had ik de laadpas van E-Energie mee, met als back-up de laadpas van Newmotion. Het is handig om een back-up te hebben voor het geval je eerste laadpas niet samenwerkt met de leverancier van de laadpaal, of als er een storing is. De E-Energie pas deed het in bijna alle gevallen, slechts een keer heb ik de Newmotion pas moeten gebruiken.

Kosten?

Snelladen is relatief duur, maar bij dergelijke lange ritten heb je uiteraard weinig keuze. In totaal hebben we zo’n 1.350 km gereden en voor € 102 geladen. Met een benzineauto met een verbruik van 1:14 had dit zo’n € 160 tot € 170 gekost en waren de parkeerkosten in Berlijn hoger geweest.

Conclusie

Het is, mits goed voorbereid, prima te doen om een dergelijke afstand met de MX-30 te rijden. Het rijdt erg comfortabel, je komt relaxed aan op je bestemming en je rijdt schoner en goedkoper dan met een benzine- of dieselauto. Ook is in Duitsland de infrastructuur voor elektrisch rijden prima voor elkaar. Voor mij is 600 km echter wel het maximale om op deze manier af te leggen. Anders wordt het tijdsverschil met een brandstofauto toch wel erg groot. Ook zou ik een dergelijke rit in de zomer aanraden, in de winter is de actieradius minder en zul je op deze rit waarschijnlijk een keer extra moeten opladen.


Terug naar overzicht
Direct contact
  • Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 512 MB.
      Foto's van uw inruilauto, gewenste onderdeel en accessoires etc.
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    MACEDA
    Grutbroek 6
    7008 AM Doetinchem
    Tel: 0314-376343
    info@maceda.nl
    Volg ons via